Aandachtspunten bij het gebruik van AI voor copywriting

Bee in Media is een media- en reclamebureau dat zich richt op het verbeteren van de online en offline identiteit van bedrijven van klein tot groot. Laat u verrassen door onze creativiteit.

Info:
Bee in Media
  /  Blog   /  Aandachtspunten bij het gebruik van AI voor copywriting
BLog- AI- aandachtspunten bij het gebruik van AI

Aandachtspunten bij het gebruik van AI voor copywriting

Aandachtspunten bij het gebruik van AI voor copywriting

AI (Gemini (Bard)/ChatGPT) inzetten kan een goede ondersteuning bieden bij het schrijven van teksten maar mag niet gebruikt worden als vervanging van de menselijke input en controle. Er kleven diverse risico’s aan het gebruik van AI als klakkeloos prompts (opdrachten) worden opgevoerd of de tekstuele resultaten een-op-een worden overgenomen voor publicatie. De belangrijksten:

  • Kans op gebrek aan originaliteit en creativiteit, kans op herhaling, missen van (unieke) toon of stijl. Het risico om de originele ”merkstem” te verliezen door o.a. inconsistentie.
  • Kans op lagere ranking doordat Google niet-originele teksten herkent. Het gevolg kan zijn dat er een lagere ranking in zoekresultaten en moeilijkere vindbaarheid voor de klant plaatsvindt.
  • AI kent uit zichzelf geen nuance of subtiliteit, hierdoor kunnen teksten misleidend of bevooroordeeld zijn.
    • Voorbeeld: ChatGPT genereert een tekst voor een makelaar voor een woning in een kindvriendelijke buurt. Deze tekst wordt “verrijkt” met vermelding dat de woning hierdoor niet geschikt is voor alleenstaanden of koppels zonder kinderen. Hierdoor kunnen klanten zich gediscrimineerd of voorgelogen voelen (Bron: NVM).

      • Risico op lekken vertrouwelijke of persoonlijke gegevens. ChatGPT slaat alle ingevoerde info op om het model verder te trainen. Dus ook vertrouwelijke en/of persoonlijke informatie. Deze persoonlijke of vertrouwelijke gegevens kunnen later naar voren komen in antwoorden die andere gebruikers krijgen.
      • Resultaten zijn inhoudelijk niet altijd foutloos. Check altijd of de opgeleverde informatie correct is.
        • Voorbeeld: Op de vraag van persbureau AP aan Bard wat het grootste sportnieuws van de afgelopen 24 uur was, zei de zoekmachine niets over bijvoorbeeld het record van LeBron James, maar vertelde het in geuren en kleuren over de uitslag van de Superbowl, een wedstrijd die pas enkele dagen later werd gespeeld (Bron: NOS).

          AI, met name ChatGPT, is een “pleaser” en zal altijd proberen om een volledig antwoord naar je tevredenheid te formuleren. Het gaat zo ver, dat er niet-bestaande of relevante feiten of informatie aangeboden wordt (het zg. hallucinating) als de data onvoldoende info opleveren n.a.v. de ingevoerde prompts.

          Gebruik AI-resultaten als bron van inspiratie of voor feedback, niet als bron van feitelijke informatie. Er bestaat anders kans op het verspreiden van – feitelijk onjuiste – of desinformatie.

          Deze blog is geschreven zonder gebruik te maken van AI.

          Wim Hanssen – Bee in Media

× Hoe kan ik je helpen?